Cele na Nowy 2019 Rok – życzę Ci wszelkiej pomyślności

Życzę Ci wszelkiej pomyślności w Nowym 2019 Roku!!! To czas optymizmu i lubimy stawiać sobie postanowienia noworoczne.

Jednak przeceniamy to, co możemy zrobić w rok, a nie doceniamy tego, co możemy dokonać w okresie trzech – pięciu lat. Wielki cel można zwykle zrealizować w przeciągu takiego czasu. Ktoś powie: pięć lat to dużo. Jednak ten czas i tak upłynie.

Nie może być zbyt wielu celów, bo zwykle sił wystarcza na maksymalnie dwie – trzy zmiany. Nie da się podjąć każdego działania!

Cel powinien być:
(1) Twój, czyli wartościowy dla Ciebie. Jeśli ustalisz najważniejsze wartości – cel stanie się jasny. To Twój cel, ale musisz liczyć się ze zdaniem najważniejszych dla Ciebie osób i uwzględniać ich w swoich planach! Jednak cel nie może być Ci w żaden sposób narzucony.
(2) Pozytywny. Powinna Ci przyświecać dobra idea skierowana na dążenie, a nie unikanie. Jednakże wyznaczając cel nie można uciekać przed własnymi problemami!
(3) Konkretny. Istotne jest mierzalne określenie wyniku. Zamiast określenia: „będę lepszy dla swoich dzieci/wnuków”, lepsze jest: „będę poświęcał (…) czasu na ich sprawy, będę dla nich robił to (…) i to (…)”. Dobrze jest stworzyć tablicę wyników i sprawdzać postępy z realizacji.
(3) Terminowy. Wyznacz proszę określoną datę osiągnięcia celu, bo inaczej nie będzie wyzwaniem. Kiedy chcesz to osiągnąć?!
(5) Odręcznie spisany i podpisany. Pisząc tworzysz osobiste zobowiązanie, wyzwalając regułę konsekwencji. Swój cel można ogłosić publicznie, co dodatkowo wzmacnia motywację. Z tego co zapisane można się rozliczyć. Warto spisać prawdziwy cele, a nie takie które dobrze wyglądałyby, gdyby ktoś do nich zajrzał.
(6) Realny. Osiągalny w tym znaczeniu, że powinieneś czuć, iż możesz to zrealizować. Nie może to być chciejstwo na zasadzie życzeń, że chciałbym to i to. Ci którzy sobie sami takie życzenia wymyślają szybko o nich zapominają (pod wpływem innego nastroju). Pobożne życzenia mają mało wspólnego z pobożnością.

Można też umieścić cel w schemacie: „co – dlaczego – jak”, może stać się style myślenia i działania: Co? – np. zadbać o zdrowie. Dlaczego? – aby mieć większą energię w życiu. Jak? – codzienny spacer po 30 minut.

Z Nowym Rokiem zmienia się tylko kalendarz, a zadania możemy stawiać sobie każdego dnia. Zmiana to my!
Pomocne w przemianie mogą być zadania miesięczne np. marzec – przeczytam 5 książek, kwiecień – będę codziennie spacerował po 30 minut – itd. Koncentrując się tylko na jednym zadaniu łatwiej wywiązać się z własnego zobowiązania, a przez miesiąc wykształcić nowy nawyk i… tak już nam zostanie.

Odchudzanie to wprowadzenie zdrowego stylu życia. Swoje nawyki żywieniowe można zacząć kształtować od spożywania odpowiednio zbilansowanej kolacji (by pokazać sobie że można), a dopiero później zadbać o odpowiedni obiad oraz śniadanie (i ruch). Krok po kroku.

Cel sam w sobie jest motywuje. Właściwie określony odnosi się przecież do wartości (motywacja wewnętrzna). To sprawia, że będziesz chciał go zrealizować.
Jasno określone cele wpływają na kreatywne myślenie i koncentrację. Inaczej energia rozprasza się, a mało istotne sprawy odciągają Cię od Twojego wyzwania. Niech to co słuszne (ale często trudniejsze) wygra z tym co łatwe i przyjemne. Można przypominać sobie o korzyściach płynących ze zrealizowania celu i negatywnych konsekwencjach nieosiągnięcia zamierzeń.

Fatamorgana to cel bez działania. Nierealizowany cel pozostanie jedynie życzeniem.

Zdecydowane nastawienie na cel to cecha prawdziwych zwycięzców. Nie ma lepszych lub gorszych celów, jeśli są uczciwe i świadome wybrane.

Co jest Twoim celem?

Dodatkowo polecam Ci książkę „Jak być lepszym”: http://jaceklapinski.pl/jak-byc-lepszym/

Jacek Łapiński