Opinie uczniów o spotkaniach

Przedstawiam oceny uczniów po spotkaniach w różnych Bibliotekach. Młodzież wyrażała opinie na temat: czytania i książek, pasji i rozwoju osobistym, świata wirtualnego, wartości czasu, potrzebie nauki. Przedstawiała także zdanie na temat przebiegu spotkania i o zachowaniu prowadzącego.

Przykładowe opinie uczniów po spotkaniu w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sierpcu:

„Do spotkania nakłoniona byłam przez nauczyciela języka polskiego. Szczerze mówiąc z własnej chęci nie wybrałbym się na nie. Jednak po spotkaniu wiem, że byłby to błąd. Tak naprawdę nie zdaję sobie sprawy ile czasu marnuję. Jak bardzo zaniedbuję swoje pasje. Zawsze byłam świadoma, że aby dojść do sukcesu należy mieć dobry plan. Teraz rozumiem, że kluczem jest działania. Nie plan, ponieważ za każdym jest to odkładane. Spotkania skłania do refleksji. Bardzo mądrej i pożytecznej refleksji”.
„Spotkanie było dla mnie miłym zaskoczeniem. Choć uwielbiam literaturę, to niestety często odstępuję od czytania lub od nauki na rzecz portali społecznościowych. Pod koniec dnia moje oczy są już zbyt zmęczone, aby czytać. Spotkanie zmobilizowało mnie także do częstego wykonywania czynności w których jestem dobry. Życzę powodzenia i dalszych sukcesów”.
„Wykład był bardzo interesujący. Skłonił mnie do przemyślenia mojego zachowania, a także pokazał, że warto rozwijać swoje pasje. Wykładowca był sympatyczny! :)”
„Skłoniło mnie do przemyśleń i dzięki temu wierzę, że czytając mogę wiele osiągnąć i wiem że jest to bardzo ważne. Spotkanie było bardzo ciekawe.”
„Pracować tak, aby nie przepracować żadnego dnia”.
„Spotkanie uświadomiło mnie, że czytanie pomaga w rozwoju umysłowym człowieka, kształtuje jego osobowość i rozwija nasz mózg. Postaram się więcej czytać i mam nadzieję, że da mi to satysfakcję. Dziękuję za spotkanie :)”
„Spotkanie skłoniło mnie do przemyśleń na temat tego, że powinniśmy więcej czasu przeznaczyć na swoje pasje, spotkania z bliskimi, a przede wszystkim do czytania i nie obawiać się wyrażać swoje zdanie”.
„Po spotkaniu stwierdziłam, że marnuję swój czas i powinienem bardziej przyłożyć się do własnego rozwoju, poświęcić pasji i zacząć patrzeć inaczej na otaczający mnie świat”.
„Do spotkania zostałam nakłoniona przez nauczycieli języka polskiego. Zmieniło one moje spojrzenie na swoje pasje i czas, który nieświadomie tracę i marnuję na czynności i zajęcia, które nic tak naprawdę nie dają. Spotkanie „otworzyło” mi oczy i umysł oraz zmobilizowało mnie do bycia lepszą i działania w swoim życiu przy dążeniu do swoich celów”.
„Spotkanie utwierdziło mnie w przekonaniu, że czytając książki dobrze robię dla samej siebie. Z pewnością warto bardziej rozwijać pasje. Myśl z pieluchą, jako ostrzeżenie przed narkotykami, początkowo była dla mnie niezrozumiała i dziwna, potem dopiero zrozumiałem jej ideę”.

Przykładowe opinie uczniów po spotkaniu w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Puławach:

„To bardzo ciekawy wykład. Myślę, że pomogą mi zmobilizować się do aktywnego spędzania wolnego czasu. Dzięki spotkaniu zrozumiałem, że więcej czasu powinienem poświęcić na czytanie, a nie na bezsensowne oglądanie telewizji i przeglądanie FB”.
„Uważam, że dzisiejsze spotkanie dało mi dużo do myślenia. Sądzę, że powinnam więcej czytać, ponieważ pomoże mi to w rozwijaniu siebie, moich pasji, zainteresowań oraz będę lepiej się uczyła. Było to jedno z ciekawszych wykładów na jakich byłam, ponieważ było bardzo interesujące. Pozdrawiam”.
„Po dzisiejszym spotkaniu uświadomiłem sobie, że wiele czasu w swoim życiu marnuję. Powinnam więcej czasu poświęcać na rozwijanie siebie. To tylko ode mnie zależy, jak będzie wyglądała moja przyszłość. Spotkanie bardzo mi się podobało!”
„Pouczające spotkanie. Dzięki niemu zmobilizowałem się trochę do czytania. Już wcześniej chciałem zacząć więcej czytać, ale nie mogłem się przemóc. Teraz rozumiem, że jest to bardzo ważne. Zaciekawiło nie również to, jak można wpłynąć na swój umysł, swoje życie lub nawet na drugiego człowieka. Uważam, że to było wartościowe i intrygujące spotkanie”.
„Wykład był bardzo ciekawy i daje do myślenia, aczkolwiek nie we wszystkich aspektach, które pan wymienił się zgadzam. Uświadomiłam sobie, że zdarza mi się marnować mój czas. Potrafi pan otworzyć oczy na niektóre aspekty i cieszę się, że miałam okazje posłuchać pańskiej wypowiedzi”.
„Każda pasja jest dobra, jeśli ją rozwijamy, mamy pomysły i chęci. Siedząc i patrząc się w ekran, nic to nie wniesie do życia, marnujemy czas, który można wykorzystać w coś bardziej wartościowego. Przyjemnie się pana słuchało!”
„To spotkanie dało mi dużo do myślenia. Nad czasem, który marnuję na głupoty. Nad wiedzą, którą nabywam. Po tym spotkaniu chciałbym przeczytać jakąś książkę psychologiczną. Bardzo zaciekawiło mnie jak działa nasz umysł. Mówił pan bardzo ciekawie!”
„Spotkanie było ciekawe. W prowadzonym wykładzie poruszane były tematy książek oraz psychologii (czyli to co mnie interesuje!). Dało do myślenia, że czytanie pozwala się wyciszyć i uspokoić. Sami działamy na swoją podświadomość”.
„Życie jest krótkie i tylko my decydujemy jak je przeżyjemy. Media zabierają nam dużo czasu przez co brakuje na go na nasze zainteresowania. Spędzamy mniej czasu z rodziną i przyjaciółmi. Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych”.
„Wykład był ciekawy. Zacząłem inaczej postrzegać moc książki. Dzięki temu inaczej spojrzałem na to co robię i zrozumiałem, że powinienem sobie w życiu postawić cele właśnie teraz i dążyć do ich zrealizowania”.
„Po dzisiejszym spotkaniu zainteresowała mnie historia z jajkiem. Pomimo tego, że to była bardzo prosta czynność, jednak wymagała logicznego myślenia. Z tego spotkania można dowiedzieć się jak bardzo ważny jest czas, rozwój własny. To było bardzo pouczające spotkanie. Dziękuję za to spotkanie”.
„Motywujące, dające do myślenia spotkanie. Dobrze wykorzystany czas. Dziękuję”.
„Po spotkaniu wyniosłam to, co w życiu jest tak naprawdę istotne. Zachęciło mnie ono do czytania książek. Zrozumiałam, że poprzez czytanie poszerzam wiedzę”.
„Uważam, że przeprowadzona lekcja dała dużo do myślenia, doprowadziła do pewnych refleksji. Atmosfera była bardzo pogodna i przyjazna. Mogłoby być dłużej, ale nie narzekam! :)”
„Warto nad sobą pracować, stawać się coraz lepszym, doskonalić się i nie marnować czasu na pierdoły i szukać szczęścia w tym ci się robi. Czas jest czymś, czego nie da się kupić, odzyskać. Ważne jest to, czy dobrze ten czas wykorzystamy i czy pod koniec dnia będziemy w stanie powiedzieć, że dobrze ten czas spędziliśmy”.
„W podstawówce i gimnazjum czytałam bardzo dużo. W liceum z powodu olimpiady geograficznej i natłoku nauki zaniedbałam czytanie. Teraz jednak dostrzegam jak bardzo mi tego brakuje. W zeszłym tygodniu wypożyczyłam parę książek i odzyskałam dawny spokój. Wiem, że brak czasu to była wymówka. Chcę wrócić do dawnego nawyku, bo doświadczyłam, jak brakuje mi chwili oddechu od realnego świata.”
„Po spotkaniu uświadomiłam sobie, że niczym nie mogę usprawiedliwiać swojego lenistwa i chcąc coś osiągnąć muszę zrobić wszystko, aby spełnić swoje postanowienia. Zdałam sobie sprawę, jak ważne są książki”.
„Uświadomiłam sobie, że źle wykorzystuję swój czas i chcę to zmienić. Nie ze wszystkim się zgadzam, ale w wielu aspektach ma pan rację. Po takim spotkaniu aż się chce czytać książki. Zauważyłam, że nie rozwijam swoich pasji i moje życie jest nudne, zamierzam zmienić to już teraz. Dotarło do mnie, że mam złe podejście do niektórych przedmiotów szkolnych i przez to dostaję złe oceny. Chcę przeczytać pana książkę”.

Opinie uczniów o czytaniu (kolejność alfabetyczna):

„Bardzo dobrze” i „Czytanie książek jest wartościowe”.
„Bardzo dobrze” i „Powinnam więcej czytać”.
„Bardzo mi się podobało” i „Książki od dzisiaj bardziej mnie zaciekawiły”.
„Bardzo pouczające” i „Jak książki wpływają na życie ludzi”.
„Bardzo spodobały mi się argumenty dotyczące potrzeby czytania książek. Skłoniło mnie to do myślenia. Pozdrawiam”.
„Było bardzo ciekawie i mądrze” i „Muszę czytać bardzo dużo mądrych książek, aby być mądrzejsza”.
„Ciekawa postać, potrafi dotrzeć do słuchaczy” i „Trafiło do mnie to, że nie powinnam tracić czasu na rzeczy nieważne, tylko rozwijać swoją pasję, którą jest pisanie”.
„Czytając więcej się zyska niż oglądaniem programów telewizyjnych”.
„Dowiedziałam się, że czytanie książek jest bardzo ważne w naszym życiu. Nigdy tak nie myślałem. Dopiero po naszym spotkaniu zmieniłam zdanie”.
„Dowiedziałem się, że lepiej czytać książki. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko zachorowania na Alzhaimera na starość”.
„Dziękuję bardzo Panu za spotkanie, na którym pokazał nam pan jak ważne jest czytanie książek. Pozdrawiam Julka”.
„Książki są źródłem wiedzy, jak i motywacji”.
„Książki to mądrość, którą warto chłonąć”.
„Książki trzeba czytać, ponieważ rozwijają wyobraźnię”.
„Mi w spotkaniu spodobało się, że zrozumiałam, iż w życiu warto czytać i nie siedzieć godzinami przed urządzeniami elektrycznymi”.
„Miej czasu spędzać na telefonie. Dążyć do celu. Codziennie więcej czasu poświęcić na to, co chcę robić w przyszłości. Więcej czytać książek”.
„Muszę mniej siedzieć w telefonie i więcej czytać książek. Iść za marzeniami”.
„Na dzisiejszym spotkaniu spodobał mi się sposób prowadzenia w którym wytłumaczono, że warto czytać książki i myśleć”.
„Najbardziej podobało mi się to jak pan opowiadał o książce i o przyszłości jaką możemy sobie sami zapewnić”.
„Nie brać dopalaczy. Czytać książki. Siedzieć mniej na telefonie”.
„Podobało mi się że potrafił pan nam powiedzieć po kilku zdaniach przez nas powiedzianych kim jesteśmy i jak myślimy. To, że ludzie nie myślą o wielu rzeczach tylko np. o pieniądzach lub gdzie jest telefon. Zrozumiałam że życie przed ekranem nie rozwija nas tak jak czytanie książek”.
„Poznałem wartość czytania książek”.
„Spotkanie było bardzo ciekawe” i „Książki trzeba czytać, żeby być lepszym człowiekiem”.
„Spotkanie umocniło we mnie świadomość, że to my sami jesteśmy panami swego życia. Często mam problemy z wysławianiem się, więc myślę, że czytanie mi pomoże”.
„Spotkanie zachęciło mnie do przeczytania książek na tematy, które mnie interesują. Postaram się zamienić część filmów na książki”.
„Spotkanie zainspirowało mnie do rozwijania swoich pasji. Zachęciło mnie do czytania książek, ponieważ przynosi to efekty w późniejszym życiu”.
„To spotkanie przekonało mnie do czytania książek, ale tylko o te wybrane przeze mnie gatunki”.
„To spotkanie zachęciło mnie do czytania. Muszę ograniczyć marnowany czas oraz przeznaczyć go na rozwój pasji”.
„To przez książki pogłębiam swoją wyobraźnię. Dzięki książkom „odżywiam” swój umysł”
„Trzeba więcej czytać książek, a nie non stop siedzieć przed ekranem komputera”.
„W spotkaniu dowiedziałem się, że warto czytać książki i zdobywać wiedzę, aby w przyszłości robić to, co się lubi”.
„Warto czytać książki i kształcić swoje umiejętności”.
„Warto czytać książki. Na pasji można zarabiać. Mądrości życiowej nikt nas nie nauczy. Super spotkanie. Ciekawe i wartościowe! Życzę sukcesów w pisaniu dalszych książek!”
„Wiedza zaczerpnięta z książek jest cenna”.
„Występ bardzo mi się spodobał. Teraz wiem, że warto czytać”.
„Zachęcił mnie pan do czytania książek”.
„Zachęcił mnie pan do czytania, nawet spróbuję napisać swoją książkę. Lubię pisać, a pan pokazał mi, że mam w sobie siłę, aby to rozwinąć. Dziękuję”.
„Zapamiętałem, że trzeba czytać książki, żeby być lepszym człowiekiem”.
„Zmienię swoje podejście do książek”.
„Zmotywował mnie pan do nauki i pisania książek”.
„Zostałam zmotywowana do czytania”.
„Zrozumiałem dlaczego czytanie książek jest dobre”.

Pasja to najlepsza zabawa. Opinie uczniów o rozwoju osobistym:

„Choć według mojej opinii nie spędzam dużo czasu na błahej rozrywce (i choćby komputerze), nigdy nie będę mógł spędzać zbyt dużo na rozwoju własnych pasji. Tylko wtedy osiągnę w nich przynajmniej zadowalający poziom umiejętności. Natomiast spełniając własne pasje, a więc najszczerszą formę szczęścia”.
„Czas, który tu mamy jest ograniczony. Nie chcę marnować go na robienie czegoś, co nie sprawia mi satysfakcji. Dziękuję za spotkanie. Pozdrawiam”.
„Dotarło do mnie żeby robić to, co kocham. I dążyć do tego, aby rozwijać swoje umiejętności”.
„Dzięki temu spotkaniu zrozumiałam, że warto mieć pasje i cele w życiu”.
„Dzisiejsze spotkanie nauczyło mnie bym spędzał czas na rozwijaniu swojej pasji, a nie tylko na spędzaniu czasu przed ekranem monitora”.
„Każdy człowiek ma jakąś zaletę, którą rozwija w młodym wieku. Im mniej czasu poświecimy na komputer, tym więcej czasu znajdziemy na rozwijanie pasji”.
„Lepiej ciężko pracować i osiągnąć satysfakcję niż mieć przyjemność zakończoną znudzeniem”.
„Lepiej się w życiu pomęczyć, osiągnąć cel i czuć satysfakcję niż czuć wieczną przyjemność, nic nie robić i mieć nudne życie”.
„Myślę, że chyba zacznę bardziej rozwijać swoje pasje, trochę je zaniedbałam przez ten czas”.
„Myślę, że na spotkaniu dowiedziałam się wiele rzeczy o rozwijaniu swoich pasji. Mógłbym przeznaczyć więcej czasu na np. rysowanie”.
„Po tym spotkaniu zrozumiałam, że bez pasji i zaangażowania nic się nie osiągnie”.
„Podobało mi się jak opowiadał pan o ludziach zwykłych i niezwykłych, i jak uczyć się na swoich błędach”.
„Podobało mi się to, że dzięki panu zrozumiałam że muszę pielęgnować swoją pasję i poświęcać więcej czasu. Podobało mi się również to w jaki sposób pan opowiadał i że podawał pan przykłady z życia”.
„Pozytywna myśl na życie. Myślę, że w życiu jest ważna pasja”.
„Rozwój zależy od nas, sami decydujemy o tym, co w życiu jest dla nas ważne”.
„Rzecz którą chcę robić w przyszłości, muszę zacząć do niej dążyć już teraz”.
„Spotkanie zainspirowało mnie do dalszego rozwijania swoich własnych pasji”.
„Szczególnie spodobała mi się metoda jeża i wybieranie tego, co chce rozwijać się”.
„To spotkanie było pouczające. Warto w życiu coś robić. Nie warto tracić czas na rzeczy, które nam w niczym nie pomogą”.
„Trafiło do mnie to, żeby rozwijać swoje zainteresowania. Aby korzystać z czasu i życia”.
„Trafiło to, że muszę wziąć się za swoją pasję, bo może być za późno”.
„Trzeba rozwijać pasję, aby mieć lepsze życie i zarabiać większe pieniądze”.
„W jaki sposób można swoje hobby zamienić w sposób na życie. Warto czytać książki”.
„W życiu liczy się pasja i to co robimy dla siebie. Liczą się również wyznawane przez nas wartości”.
„Warto dążyć do swoich marzeń i nie przejmować się opinią innych”.
„Warto inwestować w samego siebie”.
„Wiem, że będę bardziej skupiać się na realizowaniu swoich pasji i celów życiowych”.
„Z tego spotkania wyniosłam, że czas i rozwijanie pasji jest ważne”.
„Za dużo przyjemności – czas na satysfakcję – w moim życiu”.
„Zacznę rozwijać swoje pasje oraz zacznę bardziej doceniać swój czas”.
„Zainspirowało mnie to żeby rozwijać swoje pasje i warto dążyć do celu. Trzeba pomyśleć co chcemy robić w przyszłości. Nie warto się poddawać! :)”.
„Zainspirowało mnie to, żeby rozwijać swoje pasje i przemyśleć to, co chcemy robić w przyszłości i dążyć do tego oraz to, żeby być oryginalnym (nawiązując do pytań, które były na początku spotkania). Trzeba zmienić sposób myślenia”.
„Zajęcia zachęciły mnie do samokształcenia i rozwijania własnej pasji”.
„Zapamiętałam. Cel w życiu, by rozwijać swoją pasję i każdy ma w sobie jakieś wady i zalety. By nie bać się krytyki innych ludzi, bo on przeważnie będę mieć jakieś „ale”.
„Zawsze podążaj za tym co lubisz i za tym co potrafisz. Nie marnuj czasu”.
„Zawsze warto nad sobą pracować”.
„Zrozumiałam, że w życiu należy poświęcić czas na swoje pasje i poszerzać je z czasem. Nie należy marnować czasu na rzeczy, które nas nie interesują”.

Opinie młodzieży o świecie wirtualnym po przeprowadzonych zajęciach:

„Aby mniej czasu marnować na granie w gry, a więcej wykorzystać na pasję”.
„Bardzo mi się podobało. Na FB więcej czasu spędzam niż w szkole. Tyle zapamiętałem”.
„Do mnie trafiło, aby nie marnować czasu na spędzanie przed ekranem i lepiej go wykorzystać”.
„Dowiedziałam się co to jest satysfakcja oraz przyjemność i czym się to rożni. Sytuacja związana z FB i ile godzin spędzamy na telefonie”.
„Dzięki panu zrozumiałam, że za dużo czasu poświęcam na spędzanie czasu przed internetem. Powinienem więcej czasu poświęcać swojej pasji, jaką jest informatyka. Do tej pory myślałem, że będąc dobry w gry, jestem dobry z informatyki, lecz myliłem się. Dziękuję”.
„Fajne zajęcia, które pokazują to, że za dużo czasu spędzamy na telefonie”.
„Jedną z rzeczy, która utkwiła w mojej pamięci jest dygresja o naszym marnowanym czasie na internet. Dobrze, że zahaczył pan o ten temat”.
„Mniej spędzać czasu przed ekranem, a więcej poświęcać swojej pasji. Należy umieć wykorzystać swoje atuty”.
„Muszę mniej czasu spędzać na FB, skupić się na rzeczach dla mnie ważniejszych niż oglądanie „memów” na FB. Podobało mi się to, że pan mówi prosto od serca, umie pan rozmawiać z młodymi ludźmi”.
„Myślę nad tym, co będę robić i mniej czasu spędzać w internecie bez konkretnego celu”.
„Na spotkaniu spodobał mi się sposób w jaki pan powiedział pan prawdę o FB i ogólnie o życiu”.
„Na tym spotkaniu trafiło do mnie to, że na pasje trzeba przeznaczyć czas, który często jest źle organizowany. Internet i inne źródła marnują ten czas”.
„Nauczył mnie pan, że nie warto korzystać tyle z FB oraz dobrze korzystać z czasu”.
„Nauczyłem się żeby rozwijać swoje pasje, a nie oglądać telewizję i siedzieć na telefonie”.
„Nie będę siedziała długo na FB. Pozdrawiam :)”.
„Nie warto marnować czasu na elektronikę. Warto rozwijać swoje pasje i samego siebie”.
„Nie warto siedzieć przed telefonem, tylko dążyć do spełnienia swoich marzeń”.
„Po spotkaniu będę mniej siedzieć na FB, bardziej skupię się na nauce, może mi się uda. Już wcześniej jakoś zaczęłam mniej korzystać, a spotkanie utwierdziło mnie w przekonaniu że była to dobra decyzja. Będę dążyć do satysfakcji, a nie tylko i wyłącznie dla przyjemności”.
„Po tym spotkaniu bardzo ważne stały się dla mnie pasje i poświęcenie na nie dużo czasu, zamiast spędzania czasu bezużytecznie w internecie”.
„Spodobało mi się to, że pan chce nas „uratować” przed zatraceniem się w sieci”.
„Spotkanie bardzo mi się podobało. Uświadomiło mi, ile czasu spędzam na bezmyślnym wpatrywaniu się w telefon, a w tym czasie mogę rozwijać swoje pasje i czuć satysfakcję tego, że nie straciłam tak cennego czasu”.
„Szczególnie trafiło do mnie to, że zbyt wiele czasu poświęcamy na FB, a moglibyśmy ten czas lepiej spędzić. Również podobało mi się, że pan poruszył ten temat o pasjach, które w naszym życiu są niezbędne”.
„Trafiło do mnie to, że za dużo czasu spędzam przed ekranem a ten czas mogę poświęcić na moje pasje i zainteresowania”.
„Uświadomienie mi, że za dużo czasu spędzam przed ekranem”
„W spotkaniu podobało mi się to, że zbudowało we mnie duże chęci, a mam wiele pasji. Wczoraj na cały dzień wyłączyłam media społecznościowe. Przez cały dzień zrobiłam trzy razy więcej kreatywnych rzeczy niż zazwyczaj”.
„W spotkaniu zainteresowało mnie to, że nie można spędzać dużo czasu przed komputerem, tylko też rozwijać swoje pasje i zainteresowania”.
„W tym spotkaniu trafiło do nie to, że za dużo czasu spędzam na portalach społecznościowych zamiast wykorzystać ten czas na moje pasje. Wtedy mogłabym lepiej rozwinąć swoje zdolności. Dzięki temu spotkaniu zrozumiałam, że powinnam ograniczyć internet i skupić się na rzeczach, które są dla mnie bardzo ważne”.
„W życiu trzeba poświęcić więcej czasu na rozwijanie siebie, swoich pasji, a nie tylko na wirtualny świat za ekranem telefonu czy komputera”.
„Więcej czasu poświęcać na swoje pasje niż bezczynnie siedzieć w internecie”.
„Wolę tańczyć, bo to kocham, zamiast rujnować sobie życie FB i narkotykami”.
„Zaczęłam rozmyślać nad tym, ile się spędza czasu w internecie. Większość osób spędza w nim dużo czasu i mało kto spotyka się z przyjaciółmi lub przebywa na świeżym powietrzu oraz rozwija to, co kocha. Większość osób wstydzi się tego co lubi”.
„Zauważyłem, że jednak siedzenie cały dzień przed ekranem nie jest zbyt dobre. Dotarło to do mnie”.
„Zrozumiałem, że muszę lepiej planować swój wolny czas i dbać o swoje zdrowie, a nie ciągle grać w gry”.
„Zwrócę uwagę na to, jak długo spędzam czas przed komputerem. Pomimo braku czasu będę rozwijać się, poświęcać więcej czasu na moje pasje – malarstwo”.
„Żeby nie przeleżeć całego życia przed ekranem”.
„Żeby nie używać tyle internetu, że inne rzeczy są równie warte. Dążyć do celu. Życie jest trudne, ale nie można się poddawać”.

Czas to życie – opinie młodzieży na temat wartości czasu:

„Czas jest cenny i w żaden sposób nie da się odzyskać straconych chwil”.
„Czas jest cenny, to jak go wykorzystamy dziś – wpływa na jutro”.
„Czas jest równie ważny co pieniądze”.
„Czas jest wartością i dlatego nie warto go marnować”.
„Czas należy wykorzystać na czynności, które przydadzą się nam w przyszłości. To zrozumiałem”.
„Czas to pieniądz, więc nie należy marnować go na głupoty. Należy go przeznaczać na rzeczy, które sprawiają nam satysfakcję”.
„Faktycznie tracimy czas niepotrzebnie, a jednak warto przeznaczyć go na rozwijanie zainteresowań”.
„Każdy dzień jest dobry, by zacząć aktywnie spędzać czas i realizować swoje cele w 100 procentach”.
„Mój czas jest cenniejszy niż myślałam”.
„Myślę, że to spotkanie dało mi świadomość jak ważny jest czas, że powinniśmy spędzać go robiąc rzeczy, które lubimy robić i w przyszłości dadzą jakiś pozytywny rezultat”.
„Nasz czas jest wielką wartością”.
„Nie warto marnować swojego czasu i warto zacząć realizować plany dające mi satysfakcję i przyjemność”.
„Po spotkaniu można mieć refleksję na temat, czy marnujemy czas w swoim życiu”.
„Po spotkaniu zrozumiałam jak organizować czas”.
„Podczas spotkania zrozumiałam, że marnuję zbyt dużo czasu na rzeczy z których w przyszłości nie będę czerpać żadnych korzyści”.
„Przykrą prawdą jest to, że czas tak szybko leci, że nawet nie zdajemy sobie sprawy”.
„Rozwijać się, póki mam jeszcze na to czas. Jestem młody, bo w przyszłości może zabraknąć mi czasu”.
„Tak w sumie to czas faktycznie można spędzić inaczej. Nie myślałem o tym w ten sposób”.
„Te zajęcia uświadomiły mi jak cenna jest dla nas każda minuta naszego życia”.
„To spotkanie uświadomiło mi to, że życie jest bardzo cenne, a aby robić coś fajnego w tym życiu, trzeba się rozwijać”.
„To spotkanie uświadomiło mnie, że należy wykorzystać czas, tak aby później tego nie żałować oraz że trzeba znaleźć pasję i sukcesywnie ją rozwijać”.
„Trafiło do mnie to, aby bardziej docenić siebie i swój czas”.
„Warto wykorzystać czas na dobre dla siebie rzeczy”.
„Więcej czasu przeznaczyć na rzeczy naprawdę ważne, umieć wybrać te najważniejsze i to na nich się skupić”.
„Zainspirowała mnie rozmowa o tym, żeby nie tracić czasu i spełniać marzenia”.
„Zapamiętałam słowa: „czas to życie”. Tracąc czas – tracimy życie. Przyjemność kończy się znudzeniem, a pasja daje nam spełnienie i satysfakcję”.
„Zapamiętałem, że trzeba szanować czas, żeby nie zmarnować sobie życia”.
„Zbyt dużo poświęcamy czasu na rzeczy, za mało na rozwój samego siebie”.
„Ze spotkania zapamiętałem, że aby osiągnąć sukces musimy mądrze gospodarować czasem”.
„Zgadzam się ze stwierdzeniem, że czas to życie. Podobał mi się przebieg lekcji”.
„Zmienię swoje życie. Dobrze spędzę czas”.

Czasem udaje mi się nawet zachęcić uczniów do nauki – co uznaję za dużą sztukę:

„Aby się pilnie uczyć”.
„Bardzo ciekawie, dowiedziałam się wiele rzeczy” i „Warto się kształcić i spełniać swoje pasje”.
„Bardzo ważne jest własna wiedza i umiejętności, by nie robić bezmyślnych poleceń innych”.
„Chęć nauki”.
„Ciekawe, inspirujące” i „Odnaleźć swój sposób nauki”.
„Dobrze, nauczyłem się kilku rzeczy” i „Powinienem wypożyczyć kilka książek”.
„Dzisiaj z tego spotkania wyniosłam to, że lepiej jest się uczyć i więcej myśleć oraz rozwijać siebie i swoje pasje”.
„Nie jesteś sumienny w szkole, nie będziesz sumienny w życiu”.
„Pana przemówienie dało mi dużo do myślenia i mam zamiar poprawiać sposób bycia i podejście do nauki”.
„Po całym spotkaniu zrozumiałam, że do pewnych zawodów naprawdę warto się uczyć”.
„Podobało mi się jak pan rozmawiał na temat uczenia się i czytania, żebyśmy zachęcili się do nauki”.
„Pozytywne myślenie i chęć do nauki”.
„Spotkanie zachęciło mnie do nauki i aby nie spędzać dużo czasu przed komputerem”.
„Trafiła do mnie myśl o lepszym sposobie uczenia się”.
„Trzeba czytać, aby rozwijać się. Człowiek przez całe życie się uczy”.
„Zaciekawienie ekonomią”.
„Zainspirował mnie pan do poświęcenia większej ilości czasu do nauki”.
„Zainspirował mnie pański sposób myślenia i podejście do życia. Na pewno zacznę więcej czasu poświęcać na naukę i rozwijanie własnych zainteresowań”.

Opinie uczniów o spotkaniu:

„Bardzo ciekawe prowadzenie zajęć”.
„Bardzo ciekawie, interesująco” i „Warto zastanowić się nad sobą”.
„Bardzo dobre, inspirujące” i „Muszę popracować nad sobą”.
„Bardzo dobry przekaz dający do myślenia”.
„Bardzo fajne wystąpienie. Ten pan jest w porządku. Chcę osiągnąć marzenie”.
„Bardzo inspirujące zajęcia”.
„Bardzo mi się podobało, bo bardziej zrozumiałem co muszę zrobić w przyszłości, aby zostać kimś”.
„Bardzo mi się podobało. Było interesująco” i „Żeby nie być obojętnym”.
„Bardzo mi się podobało. Poruszył pan tematy, które są bardzo przydatne w życiu”.
„Bardzo mi się podobały zajęcia, ponieważ od pana Jacka dowiedziałem się dużo ciekawych rzeczy”.
„Bardzo podobało mi się to spotkanie. Pokazało mi, że w życiu należy zawsze kierować się pasją oraz że bardzo dużo czasu tracimy na bzdury”.
„Było bez lipy! :)”.
„Było ciekawie i interesująco, ale żałuję iż nie dostałam ciasteczko” – czasami aktywność nagradzam jakąś nagrodą (przyp. – JŁ).
„Było ciekawie. Skłoniło mnie do refleksji” i „Czy to co robię, rozwija mnie”.
„Całokształt spotkania mi się podobał”.
„Ciekawe sugestie dotyczące życia”.
„Ciekawe tematy, uświadomił pan co jest ważne w życiu”.
„Ciekawe, ważne tematy. Było fajnie, więcej takich spotkań. Wszystkiego dobrego”.
„Ciekawy sposób opowiadania”.
„Dobrze się bawiłam. Było ciekawie”.
„Fajne były zagadki”.
„Fajne zajęcia. Trzeba zacząć zdrowszy tryb życia. Super było”.
„Fajnie pan opowiadał i wyciągnęłam naukę do życia :)”
„Interesujące, skłaniające do refleksji”.
„Komunikaty ze spotkania do mnie dotarły. Mogłoby to trwać dłużej”.
„Lekcja była bardzo interesująca i satysfakcjonująca”.
„Lekcja podobała mi się osobiście i wiele mnie nauczyła”.
„Mi na spotkaniu spodobało się zadawanie pytań i ciekawe odpowiedzi na nie. Pytania te są rzadko zadawane”.
„Miła atmosfera. Ciekawe rozmowy. Pokazanie książki”.
„Moim zdaniem spotkanie z panem Jackiem było bardzo ciekawe i dało dużo do myślenia”.
„Moje spostrzeżenia z wypowiedzi tego pana były bardzo twórcze i zmieniły moje myślenie”.
„Na spotkaniu podobał mi się element zaskoczenia, jakiego używał prowadzący oraz jego podejście”.
„Na spotkaniu z panem Jackiem Łapińskim spodobał mi się tok myślenia i sposób nauczania poprzez praktykę. Nie spodobało mi się tylko czas spotkania – za krótko na nauczenie się tego wszystkiego”.
„Najbardziej podobało mi się to, że znalazł pan czas dla nas i opowiadał pan bardzo interesująco. Natomiast nie podobało się to, że trwało to krótko”.
„Nawet się podobało, było dobre”.
„Nie mówił pan bzdur”.
„Podchwytliwe przykłady oraz zagadki”.
„Podobał mi się kontakt z uczestnikami”.
„Podobał mi się przekaz”.
„Podobał mi się sposób prowadzenia warsztatów. Zapamiętałam, żeby nie marnować czasu na bezsensowne rzeczy”.
„Podobał mi się sposób prowadzenia zajęć. Moim zdaniem było to pouczające”.
„Podobała mi się chęć do zachęcania do czegoś pozytywnego”.
„Podobała mi się forma prowadzenia wykładu i bardzo przydatne informacje jakie zostały przekazane”.
„Podobała mi się pana sposób motywacji, pana tok myślenia”.
„Podobało mi się ciekawe opowiadanie pana. Wiele osób słuchało z ciekawością i zainteresowaniem, co rzadko się zdarza”.
„Podobało mi się jak zadawaliśmy pytania”.
„Podobało mi się to w jaki sposób była przeprowadzona rozmowa z nami. Zainspirował mnie moment o tym, aby każdego dnia być lepszym od siebie”.
„Podobało mi się to, jak pan odpowiadał na pytania. Zaciekawiło mnie to”.
„Podobało mi się to, jak pan przykłada się do spotkania”.
„Podobało mi się to, jak pan tłumaczy. Umie pan przekonać do swoich poglądów”.
„Podobało mi się to, że pan o sobie wszystko nam opowiedział”.
„Podobało mi się to, że pan zadawał nam pytania, komunikował się z nami”.
„Podobało mi się to, że rozmawiał pan z młodzieżą i zadawał pytania”.
„Podobało mi się wszystko. Do zobaczenia kiedyś!”
„Podobało mi się zmotywowanie mnie do pracy i dalszego rozwoju”.
„Podobało mi się, chwila refleksji nie zaszkodziła”.
„Podobało mi się, gdy mówił pan, co jest dla nas najważniejsze”.
„Podobały mi się mądre słowa. Optymizm”.
„Podobały mi się pana zadawane pytania”.
„Rozmowa była bardzo fajna, przyjemna i interesująca”.
„Rozmowa o naszych zainteresowaniach”.
„Skłonił mnie pan do refleksji. Bardzo fajnie i ciekawie pan opowiadał”.
„Spodobał mi się tryb pana prezentacji, poprzez pytania. Chciałabym więcej takich prezentacji”.
„Spodobała mi się forma wypowiedzi. Przy wypowiedziach myślałem co ze sobą zrobić”.
„Spodobało mi się to, jak prowadzący opowiadał o tym jak dążyć do samorealizacji i zachęcił do rozwijania pasji”.
„Spoko było. Warto rozwijać się i swoje zainteresowania”.
„Sposób w jaki pan przemawiał. Porównania i przykłady. Refleksja o tym, by być lepszym a nie pierwszym. Uświadomiłam sobie, by dążyć do celu każdego dnia”.
„Spotkanie bardzo mi się podobało, trochę się pan mieszał, ale ogólnie bardzo spoko. Pozdrowienia”.
„Spotkanie było bardzo ciekawe, intrygujące, bardzo mi się podobało”.
„Spotkanie było bardzo ciekawe, powinno być takich o wiele więcej!”
„Spotkanie było bardzo ciekawe. Skłoniło mnie do pewnych refleksji nad własnym życiem”.
„Spotkanie było bardzo pouczające. Można było wynieść, że warto wierzyć w swoje pasje”.
„Spotkanie było ciekawe. Nauczyłem się wielu ciekawostek o FB, o satysfakcji i przyjemności, o zainteresowaniach. Z poważaniem Seba”.
„Spotkanie było inspirujące. Najbardziej spodobało mi się zdanie, które dotyczyło tego że charakter powinien wiązać się z tym, co chcemy robić. Wyznacza nam drogę i kierunek”.
„Spotkanie było interesujące, dzięki niemu będę starał się kreować swoje cechy”,
„Spotkanie było na logiczne myślenie. Podobało mi się”.
„Spotkanie dało mi radę na przyszłość”.
„Spotkanie podobało mi się. Szczególnie wskazania dotyczące rozwoju pasji – szukanie swoich dobrych stron”.
„Spotkanie prowadziło do głębszego myślenia i zastanowienia się”.
„Spotkanie przyjemne, interesująca osobowość i sposób mówienie. Uroczy wygląd”.
„Spotkanie w luźnym stylu, ale na poziomie. Należy rozwijać swoje pasje”.
„Sympatyczna atmosfera. Spotkanie zmotywowało mnie do bycia lepszą”.
„Szczera rozmowa o pasji i inspiracji”.
„Świetne wystąpienie, bardzo pozytywne i sympatyczne”.
„Świetny zamysł spotkania”.
„To spotkanie pokazywało realia świata oraz problemy życia”.
„Trafiła do mnie cała ta lekcja. Co oznacza być lepszym od siebie samego. Świetna lekcja :)”.
„Uważam, że spotkanie było „cool” i czegoś mnie nauczyło”.
„Uważam, że udział w spotkaniu był bardzo pożyteczny” i „Trzeba dbać o przyszłość”.
„W dzisiejszym spotkaniu podobało mi się to, że mówił pan optymistycznie i mądre rzeczy”.
„W spotkaniu najbardziej podobało mi się, że pan mówił, aby wierzyć w siebie :)”.
„W tym spotkaniu podobało mi się wszystko, lecz byliśmy ciągle wyprowadzani w pole i sprowadzeni na ziemię”.
„Wszystko fajnie. Bądźmy dobrzy :)”
„Wszystko mi się podobało. Mile spędzony czas”.
„Wyprzedzanie naszych pytań”.
„Zaciekawiło mnie, skłoniło do pewnych przemyśleń” i „Należy dążyć do bycia lepszym”.
„Zadawał pan pytania podchwytliwe”.
„Zainspirowała mnie myśl: „być pierwszym, czy lepszym?”. Podobało mi się również całe to spotkanie oraz rozmowa pana z nami”.
„Zainteresowało mnie to, że pan przewidział, o co możemy zapytać na początku zajęć.
„Zajęcia były bardzo ciekawe. Podobało mi się „doświadczenie” z deską”.
„Zajęcia były prowadzone w ciekawy sposób. Pobudzały ciekawość i pokazywały kreatywne metody wyjścia z pewnych sytuacji. Miały jednak wadę. Za bardzo aprobowały książki. Moim zadaniem powinny bardzie zaaprobować inne metody spędzania czasu, jak i rozwijanie siebie”.
„Zapamiętałam wszystko. Ta rozmowa dała mi dużo do myślenia. Dziękuję”.

Opinie uczniów o prowadzącym:

„Bardzo motywujący pan, zachęca do działania”.
„Ciekawie pan opowiada”.
„Dziękuję bardzo za spotkanie, które dało mi dużo do myślenia. Uważam, że przeczytam książkę napisaną przez pana. Dowiedziałem się jak ważne jest czytanie. Pozdrawiam Wiktoria”.
„Jest pan śmieszny i opowiada pan ciekawe historie”.
„Fajna sztuczka z jajkiem. Bardzo ciekawa osoba. Inteligentne prowadzenie i mówienie z sensem. Życzę szerokiej drogi!”
„Lubię pana za to co pan robi”.
„Na spotkaniu podobały mi się pana zainteresowania”.
„Fajny facet”.
„Mądra rozmowa z panem. Daje dużo do myślenia. Kupię książkę”.
„Mądry człowiek!”.
„Miłe nastawienie”.
„Miły pan i dowiedziałem się wiele”.
„Na spotkaniu podobała mi się twórczość pana”.
„Na spotkaniu podobało mi się podejście do życia i miłość do świata”.
„Pan Jacek był bardzo pracowity, miły”.
„Pan prowadzący był bardzo fajny i milusi :)”.
„Podobał mi się pana sposób myślenia, ciekawie pan opowiadał”.
„Podobała mi się książka”.
„Podobała mi się pana pasja :)”
„Podobała mi się wiedza pana”.
„Podobało mi się jak pan opowiadał o sobie”.
„Podobało mi się pana podejście do życia i będę brać z tego przykład”.
„Podobało mi się pańskie wykształcenie zawodowe. Z jakiej firmy ma pan ładne pantofle?”
„Podobało mi się poznanie pańskiego stylu życia. Miło mi się tego naprawdę słuchało i mógłbym po części się z tym z panem zgodzić”.
„Podobało mi się pozytywne nastawienie pana”.
„Podobało mi się to, że myślenie pana było inne, pomysłowe”.
„Podobało mi się to, że pan Jacek zwracał się do nas pan/pani. Pan Jacek uświadomił mi że bezsensowne klikanie na FB jest negatywne w stosunku do pasji”.
„Spodobał mi się sposób prowadzenia spotkania i ma pan fajne brwi :)”.
„Uważam, że napisał pan fajną, przemawiającą do innych książkę. Ma pan bardzo dobre podejście do młodzieży. Cechuje pana wielki spokój i opanowanie. Mam nadzieję, że napisze pan więcej książek”.

Inne refleksje młodzieży:

„Ciekawe i podchwytliwe aluzje dotyczące życia”.
„Czas upłynął szybko i interesująco. Zajęcia wskazały mi, że w różny sposób można zarabiać bez względu na nasze hobby”.
„Dowiedziałem się wielu ważnych, ciekawych rzeczy o tak naprawdę bliskim, otaczającym nas świecie, a których dotąd nie znałem”.
„Ludzie, którzy nie myślą co robią, są łatwi do zmanipulowania”.
„Mów przepraszam”.
„O odwadze”.
„Po spotkaniu trafiła do mnie myśl o codziennym dokarmianiu dobrego ducha poprzez dobre uczynki”.
„Podobał mi się przykład z jajkiem – dało do myślenia”.
„Podobała mi się motywacja do rozwijania swoich talentów”.
„Podobało mi się prowadzenie i zapamiętałam to, że każdy jest dobry i najlepiej w życiu być lepszym od samego siebie”.
„Podobały mi się pana przemyślenia o życiu, o ludziach i zachowaniu społeczeństwa”.
„Poszerzenie wiedzy. Przyznanie się do błędów. Patrzenie w przyszłość”.
„Prowadzona rozmowa o wartościach, które liczą się w życiu najbardziej”.
„Sami piszemy scenariusz swojego życia i decydujemy o tym, jak je przeżyjemy”.
„Skupienie się, koncentracja i jasno stawianie cele życiowe przynoszą owoce”.
„Spotkanie uświadomiło mi że życie nam tylko jedno i nie mogę go zmarnować”.
„Spróbować zmotywować siebie do dążenia do tego, czego pragnę w życiu”.
„Szanować drugą osobę”.
„Szczęście wymaga poświęceń. Dziękuję za ciastko”.
„Taki przekaz do innego myślenia”.
„To od nas zależy, jaki duch w nas wygra: dobry czy zły”.
„To spotkanie skłoniło mnie do głębszej refleksji nad swoją egzystencją”.
„Trzeba się starać, aby coś osiągnąć”.
„Warto być lepszym człowiekiem”.
„Zacząć zastanawiać się nad tym, co się robi”.
„Zadawanie sobie dobrych pytań w celu rozwoju”.

Kilkanaście ciekawych myśli na zakończenie:

„Czasami kiedy mówię znajomym, że nie mogę się z nim spotkać, bo idę na trening dziwnie się czuję, ponieważ wydaje mi się, że zrobiłam źle. Z dzisiejszych zajęć wiem, że robiłam dobrze. Talent to tylko 1 procent, a reszta to praca i wyrzeczenia”.
„Motywację do tego, by w przyszłości móc z dumą wrócić do Leszna i powiedzieć: Jestem dziennikarką i wydałam nawet serię książek. Spojrzeć z satysfakcją w tył i nie żałować zmarnowanych godzin na coś nieprzydatnego”.
„Musimy poprawiać swoje wady, dążyć do swoich marzeń, rozwijać swoje pasje. Musimy otaczać się życzliwymi ludźmi, którzy będą potrafili powiedzieć, co leży im na sercu w cztery oczy, a nie na forum przed tzw. „kibicami”.
„Myślę, że czas wstać z kanapy, odłożyć telefon i „ruszyć w świat”, by spełnić swoje marzenia, albowiem czas to pieniądz. Mój czas to moje życie”.
„Na spotkaniu były zadawane pytania pułapki przy których trzeba było wysilić umysł. Bardzo ciekawe spotkanie. Książka „Jak być lepszym” wydaje się ciekawa. Chętnie bym ją przeczytał. Dzięki spotkaniu dowiedziałam się, że trzeba czytać książki”.
„Po tym spotkaniu sądzę, że ludzie są szablonowi. Nikt sam z siebie nie zapyta o emocje innych, lecz najważniejsze dla nich są rzeczy, które tak naprawdę nie są najważniejsze”.
„Pozwoli pan, że się rozpiszę. Dzisiejsze spotkanie z panem bardzo dużo wniosło pozytywnych emocji do mojego życia. W przyszłości chciałbym zostać psychologiem i cieszę się, że są organizowane takie luźne pogadanki o uczuciach. Wszyscy już wychodzą, więc na zakończenie – niech pan organizuje więcej takich spotkań. Dziewczyna w czerwonej bluzie”.
„Spodobało mi, że mówi pan prawdę o życiu, którzy wszyscy próbują ją młodym ludziom zasłonić. To, że chcę być lepszy, to z niczego to się nie weźmie”.
„Spotkanie było bardzo interesujące, również ze względu na rzeczy oraz wartości na które wcześniej nie patrzyliśmy z tej perspektywy. Czas to życie. Satysfakcja jest ważniejsza od przyjemności”.
„Spotkanie rozjaśniło nam pewne wartości. Przedstawiło świat z perspektywy dorosłego”.
„To my nadajemy wartość rzeczom. Ile kosztuje deska. i.. Biały pluszowy miś. i… Jajko” – kto był na spotkaniu, ten wie o co chodzi (przyp. JŁ).
„W tym spotkaniu zainteresowało mnie to, że trzeba rozwijać swoje pasje, a nie spędzać większość czasu przed komputerem, telefonem, telewizorem i internetem. Żeby nigdy się nie poddawać się i być wytrwałym do końca. Także żeby myśleć nad tym co robimy. I że nie zawsze będziemy na garnuszku rodziców i sami musimy zapracować na wszystko. I że życie jest krótkie i nie warto marnować jego na internet”.
„W życiu powinniśmy skupiać się na rzeczach które są dla nas ważne. Wszystko co robimy, nawet w latach naszej młodości ma wpływ na naszą przyszłość. Najwyższy czas wziąć się do roboty”.
„Zapamiętałem, aby rozwijać w tym co nas pasjonuje. Nie marnować czasu. Pracować nad sobą i starać się być lepszym od samego siebie. Nie dążyć do perfekcji, ale rozwijać w sobie to co najlepsze. Karmić dobrego ducha”.

Jacek Łapiński, Dlaczego warto czytać?!, Łapy 2019.