Przykładowe techniki sprzedaży

Przedstawiam przykładowe techniki sprzedaży – co może korzystnie wpłynąć na sprzedaż:

1. Marka produktu i reklama.

2. Udzielona gwarancja. Istnieje prawny obowiązek 10-dniowej gwarancji na handel w necie i jest to gwarancja umożliwiająca bezwarunkowy zwrot towaru przez klienta. Dlaczego więc nie podkreślać tak solidnej gwarancji, która uwiarygodnia sprzedającego, jeśli i tak ma się taki obowiązek? Sprzedawcy obawiają się zwrotów, ale jeśli postępuje się uczciwie, to kupujący również tak postąpi.

3. Oferta z krótkim czasem obowiązywania jako wolnorynkowa zasada niedostępności produktu lub wprowadzenie celowego ograniczenia w możliwości nabywania produktu. Bonusy „tylko teraz” dla pierwszych klientów, gdyż leży w nas chęć odkładania spraw na później.

4. Widoczność oferty. Seth Godin książkę „Fioletowa krowa” sprzedawał w opakowaniu wyglądającym jak karton na mleko.

5. Referencje zadowolonych klientów, bo konsumenci są sceptyczni. W tym celu można nawet przeprowadzić konkurs z nagrodami za udzielenie opinii podpisanej imieniem i nazwiskiem.

6. Kolekcjonerstwo – stworzenie serii produktu. W przypadku książek był to cykl „Hary Potter” o małym czarodzieju, który wyczarował gigantyczne zyski.

7. Darmowa próbka produktu. Specjalizują się w tym firmy spożywcze i kosmetyczne umożliwiające spróbowanie lub skorzystanie z produktu, dodatkowo wyzwalając poczucie wzajemności, motywującej do zakupu. Okres próbny korzystania np. z programu komputerowego, przyzwyczaja do produktu i sprawia, że konsument nie chce uczyć się innego programu, nawet obiektywnie lepszego.

8. Dowody i badania na temat korzyści produktu skierowane do naszej racjonalności.

9. Łatwiej jest sprzedać coś grupie niż jednostce, stąd popularność publicznych prezentacji i grupowe zakupy w necie. Jednak niebezpieczeństwo jest takie, że jeden sceptyk może zepsuć całe spotkanie.

10. Edukacja klienta. Wystarczy tylko raz stać się dobrym doradcą dla swojego klienta np. z punktu widzenia właściciela sklepu ze sprzętem komputerowym lub dostawcy internetu warto przeprowadzać kursy obsługi komputera dla starszych ludzi. Zyskuje się wówczas nowych i lojalnych klientów.

11. Konkursy i losowanie nagród. Często klient kupuje produkt tylko po to, aby wziąć udział w zabawie w której może coś wygrać.

12. Drobny upominek do zakupów. Dodanie batonika lub czekoladki, aby kojarzyć się „słodko”, a nie zaś ze „słoną” zapłatą.

13. Przesyłka gratis. Jeśli jest to możliwe, to warto zwolnić klienta z dodatkowych opłat i wszelkich zbędnych procedur. Brak kosztów i przeszkód skłania do zakupu.

14. Przedstawienie klientowi kilka dodatkowych opcji z których może wybrać jedną i skorzystać z niej za darmo.

15. Zwyczajna ludzka prośba. Niekiedy wystarczy poprosić klientów o dodatkowy zakup.

16. Działalność społeczna. Przeznaczanie określonego procentu ze sprzedaży na szczytne cele. Ludzie są gotowi pomagać komuś poprzez Ciebie.

17. Dzielenie się zyskiem. Prowizje dla klienta za kontakt do każdej osoby, która dokona zakupu. To dobry sposób na poszerzenie bazy kupujących.

18. Wskazanie na określoną wadę produktu. Paradoksalnie zwiększa to wiarygodność, bo doceniamy kogoś, kto zauważa własne minusy. Nic nie jest doskonałe.

Oczywiście coś może wpłynąć pozytywnie na sprzedaż, ale też nie musi.
Pozdrawiam Czytelników, Jacek Łapiński

 

Łapiński Jacek, Sztuka sukcesu: http://jaceklapinski.pl/sztuka-sukcesu/